
Eco-insule digitalizate
Din 1 martie 2025, se dă startul proiectului pilot de utilizare a eco-insulelor digitalizate în cartierul Târnava II (Bărăgan).
În perioada următoare, administratorii de blocuri din Bărăgan vor împărți cardurile de acces pentru fiecare apartament, în parte. De asemenea, fiecare familie va primi un pliant cu informații clare referitoare la modul în care se utilizează aceste eco-insule digitalizate.
Este un pas important pentru colectarea separată a deșeurilor (plastic/metal, hârtie/carton, sticlă, biodegradabil și rezidual). Prin componenta digitală, vom realiza monitorizarea în timp real.
Cine a plătit pentru aceste eco-insule?
Construirea de insule ecologice digitalizate în Municipiul Sighișoara este un proiect obținut în anul 2022, cu bani europeni nerambursabili, prin PNRR. Valoarea totală a proiectului este de 2.465.575,28 lei (TVA inclus).
De ce sunt 200 de apartamente repartizate per eco-insulă?
Pe lângă faptul că aceasta a fost o cerință impusă prin Ghidul de Finanțare, fiecare eco-insulă este echipată cu cinci containere de 1,1 metri cubi pentru fiecare fracție de deșeu. Această dimensiune este considerată adecvată pentru a gestiona volumul de deșeuri generate de un număr de aproximativ 200 de apartamente, asigurând o utilizare eficientă a spațiului și resurselor.
Ce presupune faptul că eco-insulele sunt digitalizate?
Eco-insulele au integrate tehnologii care permit:
• Acces controlat – cetățenii utilizează cardul sau aplicația mobilă pentru a deschide doar eco-insulele de care aparțin, asigurând astfel utilizarea corectă și monitorizarea accesului.
• Senzori de volum – atât reprezentanții Primăriei, cât și operatorul de salubritate află în timp real gradul de umplere al fiecărui container.
• Sursă autonomă de energie – sistemele sunt echipate cu panouri solare, asigurând funcționarea independentă și sustenabilă a componentelor electronice.
• Transmisie de date – informațiile colectate de senzori sunt transmise către un software dedicat, facilitând monitorizarea și gestionarea de la distanță a eco-insulelor.
Când vor fi date în funcțiune?
În cartierul Târnava II (Bărăgan), din 1 martie 2025, începe un program pilot. Ulterior, vom anunța cetățenii în timp util, astfel încât implementarea să se desfășoare în cele mai bune condiții și în celelalte zone ale orașului.
Cum se folosesc concret aceste noi containere/eco-insule digitalizate?
1. Acasă, separați deșeurile conform categoriilor indicate: rezidual, biodegradabil, plastic/metal, hârtie/carton, sticlă.
*Atât în pliantul de utilizare, cât și pe fiecare eco-insulă în parte sunt exemplificate tipurile de deșeuri ce pot sau nu să fie aruncate.
2. Apăsați butonul de activare.
3. Scanați cardul și așteptați semnalul sonor.
4. Ridicați mânerul și mențineți-l pe toată durata deversării.
5. Introduceți deșeurile și asigurați-vă că fanta este închisă corespunzător după utilizare (!) – altfel, pot apărea probleme tehnice.
Cât costă un card de acces?
Fiecărui apartament îi este alocat în mod gratuit un card, distribuit prin intermediul Asociațiilor de Proprietari.
Dacă pierd cardul, ce se întâmplă?
Veniți la sediul Primăriei și veți putea primi un nou card.
Dacă observ că sunt oameni care vandalizează sau aruncă saci de gunoi în jurul eco-insulelor, ce fac?
Aceste fapte reprezintă contravenții și se sancționează conform legii.
Se poate utiliza aplicația iReport Sighișoara sau puteți suna direct la Poliția Locală: 0265 770 440.
De ce avem nevoie de aceste eco-insule?
Este un pas important spre progres. Eco-insulele digitalizate asigură o colectare selectivă modernă, monitorizare eficientă și acces controlat, contribuind la un oraș mai curat și la reducerea poluării.
Reușita acestui proiect depinde de noi toți!